• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

Is er een toekomst voor flagship, single brand, stores?

Businessmodel gebaseerd op een merk

29-08-2022
canalys-wereldwijde-smartphonemarkt-groeit-1-in-q3-2019
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

In Frankrijk is het aantal flagship stores van Xiaomi vorige week gereduceerd van zeven naar een. Reden is op het eerste gezicht het faillissement van de organisatie die deze winkels onder zijn hoede had. Maar er is ook een trend zichtbaar.

Naamsbekendheid en meer

verkoop-van-smartphones-daalt-0-4-in-q3-samsung-en-huawei-groeien-nog-gartnerHet Chinese merk Xiaomi heeft jaren terug besloten het voorbeeld van Apple te volgen. Daarmee was het niet uniek. Ook Huawei heeft in het verleden geprobeerd met eigen winkels de naamsbekendheid, omzet en klantloyaliteit te vergroten. Die drie punten zijn het antwoord op de vraag wat het nut is van een flagship, single brand, store.

Dat concept is natuurlijk helemaal niet nieuw. De Primafoon was ook een winkel waar maar een merk werd verkocht. Bij een VW showroom was ooit maar een logo zichtbaar, onderdelen en accessoires van andere leveranciers waren er wel, maar werden bewust buiten beeld gehouden. Wat de Primafoon en de VW garage verder gemeen hadden is dat de klant hier langs kwam voor administratieve zaken. De telefoonrekening betalen of een afspraak voor garantie of service maken. De klantbinding was deels gedwongen bij gebrek aan alternatief. Toen die dwang verdween verloor Primafoon min of meer zijn bestaansrecht. Opvolgers hadden evenmin veel kans. De merkgarages kregen het ook lastig.

De winkels van Apple, Xiaomi en anderen zijn van veel latere datum. Nooit zijn het de enige plekken geweest waar devices van die merken werden verkocht. Het opbouwen van een sterke merknaam, imago en zelfs community (‘fanboys”) was echter veel belangrijker. Vergeet daarbij niet dat de waarde van een merk directe gevolgen heeft voor de beurswaarde van de bedrijven.

Risico’s

Maar er zijn inmiddels signalen dat aan het runnen van flagship stores de nodige risico’s kleven. Het verhaal uit Frankrijk illustreert dat duidelijk. De Xiaomi winkels werden beheerd en geëxploiteerd door een derde partij. Begrijpelijk, want zoiets is niet de corebusiness van Xiaomi. Die beheerder is failliet gegaan en heeft een gedeeltelijke doorstart gemaakt. Die doorstart is eind juli failliet verklaard en daarom zijn nu op een na alle Xiaomi winkels en websites gesloten.

Rond andere merken zijn er weer andere veranderingen zichtbaar. Het andere genoemde Chinese merk is in alle landen waar het met eigen winkels actief was opgeschoven naar kleinere panden of uit het straatbeeld verdwenen. Samsung heeft in deze contreien een zeer beperkt aantal “experience stores”. De ambities daarvoor waren enkele jaren terug nog een stuk hoger.

Einde aan de groei

Sluitingen, kleinere panden, minder locaties, dat zijn de bewegingen die we zien bij IT flagship stores. Het zijn keiharde veranderingen voor een markt die lange tijd dacht de groei oneindig was. Pandemie, handelsoorlogen, recessie en vooral ook verzadiging van de markt heeft het bestaansrecht van die type retailers behoorlijk ondermijnd.

Je kunt ook zeggen dat de IT en telecombranche nu niet langer een uitzonderingspositie inneemt. Jaren terug zijn de dedicated wit- en bruingoedretailers ook al uit het straatbeeld verdwenen en zelfs bij garages is single brand een uitstervend businessmodel.

Tags: telecom

GerelateerdeBerichten

Telecom roept op tot samenwerking bij Defensie-oefeningen die radiosignalen verstoren

2025/07/23
telefoon

Telecom en digitale soevereiniteit

2025/06/12
Volgend bericht

OpenText neemt Micro Focus over

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon